Välj rätt profilprodukter till ditt företag

Profilprodukter är en av de mest använda metoderna för marknadsföring. Det finns goda skäl till det. Lär dig mer om vad du ska tänka på när du väljer profilprodukter att marknadsföra ditt företag med.

Profilprodukter hör till grundstommen i marknadsföringen oavsett vilket företag du verkar i. Människor tycker helt enkelt om att få saker gratis, särskilt om det handlar om saker som de kan använda. Företaget Tupp reklam gör profilreklam som du kan vara med och designa helt som du vill ha den. Innan du ger dig i kast med att lägga en order är det dock en idé att fundera över vad för typ av profilprodukter som passar bäst för ditt företag. Profilprodukter bör helt enkelt vara en del av marknadsföringsplanen hos varje företag med ambitioner.

Anpassa produkterna efter målgruppens behov

pennaDet viktigaste när det gäller profilreklam är att anpassa den till dina potentiella kunder. I praktiken innebär det att du tjänar på att fundera kring vilken din målgrupp är och vad för typ av gratisprodukter de faktiskt kan tänkas ha användning för. Dina profilprodukter får såklart mindre effekt om de aldrig används. Det tjänar ingenting till att ge en penna med ditt företags logotyp på till någon som aldrig skriver.

Tänk kreativt

Herrljunga kommun delade en gång i tiden ut kondomer i syfte att göra människor uppmärksamma på befolkningstappet i kommunen. Det må ha varit något felriktat sett till budskapet, men kan ändå fungera som en påminnelse av vikten att tänka kreativt när du funderar över profilprodukter. Med det sagt ska ni förstås vara medvetna om gränserna. Ett exempel på där kreativiteten kanske gick lite för långt var när företaget Klädföretaget Forever 21 delade ut bantningsprodukter till kunder som beställt kläder i stora storlekar.

Sammanfattade tips att fundera på när du beställer profilreklam

  • Fundera över dina kunders behov, sträva mot att dela ut profilprodukter som de har användning för.
  • Tänk också på vad ditt varumärke står för, om till exempel hållbarhet och miljö är viktiga värderingar – låt profilprodukterna signalera det. Det kan till exempel påverka materialvalet.
  • Följ företagets grafiska profil, målet med profilprodukter är trots allt att öka kännedomen om ditt varumärke.
Scroll to top