Ta hjälp med redovisningen som egenföretagare

Att arbeta som egenföretagare anser många som en frihet. Man disponerar sin egen tid, man är sin egen chef och man väljer själv sina klienter. Dock finns det en punkt som alla kanske inte finner lika underhållande och det är redovisningen. Dock kan man ta hjälp av en redovisningsbyrå som underlättar och låter företagaren fokusera på kärnverksamheten mer.

Idag finns mängder med redovisningskonsulter och agenturer som anpassar sig efter företagarens önskemål och man kan även köpa redovisningspaket som innehåller hjälp med hela eller delar av bokföring, årsbokslut, lönehantering o.s.v. De flesta svenska städer har någon form av redovisningsbyrå och i storstäderna kan man välja och vraka hur enkelt som helst mellan smart redovisning i Göteborg eller anpassad redovisning i Stockholm med mera.

Vad ingår i redovisningen?

Vad redovisningsbyråer erbjuder sina kunder kan variera men i mångt och mycket gäller det bokföring, bokslut, administration av löner och personal, fakturahantering och så vidare samt inom redovisning överlag. Då den digitala utvecklingen går framåt så försöker också de flesta moderna agenturer anpassa sig till webbaserade tjänster och system där klienterna och konsulterna slipper papperskvitton utan kan behandla alla affärshändelser via molnet. Detta resulterar vanligtvis i bättre koll och minimerar risker för borttappade dokument och fakturor. Med en app så kan företagaren själv kolla uppdateringar och notiser och kommunikationen sker också i stora delar via nätet.

På köpet kan man välja rådgivning och andra tjänster som att köpa och installera bokföringssystem med molnbaserade tjänster som ger snabbare åtkomst och möjligheter för ändringar. Här följer en sammanfattning om vad som kan ingå i ett redovisningspaket:

  • Löpande bokföring
  • Automatiserad fakturahantering
  • Momsdeklaration
  • Arbetsgivardeklaration
  • Årsbokslut och årsredovisning

Fördelar med att anlita en redovisningsbyrå

Redovisningsbranschen är en ständigt växande bransch och [många ser det till och med som lukrativt att investera där.

De som nyligen startat företag bör vara uppmärksamma på ekonomiska fällor och missar som kan stå en dyrt om man inte har koll på alla detaljer. Nya företagare som står inför sin andra eller tredje redovisning har lätt att få Skatteverkets ögon på sig. Anledningen är enligt Skatteverket, att nystartade företag kräver extra noga översyn då många misstag begås i ett tidigt skede. Detta bör man vara noga med att ta i beaktande då det krävs snabba åtgärder för att rätta till felen så att konsekvenserna inte blir alltför negativa. Även vissa branscher ligger mer i riskzonen för granskning andra.

Genom att ta hjälp av en redovisningsbyrå så finns chansen att man slipper detta, åtminstone i grova drag då redovisningskonsulter är väl insatta i sina roller och har god koll på ekonomi och myndigheternas krav. Om man vill kan man som företagare också be om ett ombud så att även redovisningsbyrån skickar in vissa dokument till Skatteverket. Allt för att enskilda näringsidkare och delägare i handelsbolag m.m. ska slippa så mycket krångel som möjligt.

System och program

Vill man ha en förenklad redovisning och samtidigt slippa betala pengar till en byrå så går det numera att köpa bokförings -och faktureringssystem som samtidigt kan kopplas samman med lönesystem och annat för att kunna klara av allt i datorn. De är ofta relativt enkla och användarvänliga och kan användas av i princip vem som helst som driver företag. Visma och Hogia är exempel på dessa system och många redovisningsbyråer använder sig även av dessa på en daglig basis.

Scroll to top