Marknadsföringsknep i butik

En butik är ofta fullspäckad med produkter, men bevisligen lägger kunder bara märke till en liten procent. Därför gäller det att tänka till när du ska marknadsföra dina varor så att du med enkla medel och visuella knep kan få kunderna att bli medvetna om vad du säljer. Med hjälpmedel kan du dock komma långt.

Vad du än säljer, så bör dessa produkter visas upp från sin bästa sida. Detta kan du med fördel göra tack vare displayprodukter hos Skyltab i Väst AB så att dina saker både syns och ger ett snyggt och enhetligt intryck.

Exempel på displayprodukter

Om du ska marknadsföra dina produkter krävs det att du tänker “harmoni”. Det gäller framför allt att utnyttja varje plats i butiken för att använda hyllor och displayställ som stöttepelare. Detta leder till att kunden enklare kan finna det han/hon söker och att displayprodukterna ger en sista boost att få kunden att ta steget att köpa.

Exempel på displayprodukter kan vara vitrinskåp, ipad-ställ eller korgställ, men det finns naturligtvis en rad som kan vara behjälpliga. Dock handlar det även om reklamskyltar, roll-ups och beachflaggor som vägleder kunden till din butik eller till en viss produkt.

Så marknadsför du på bästa sätt

När det gäller marknadsföring måste du för det första vara tydlig och klar så att inget missförstånd sker eller att du gör dig skyldig till vilseledande marknadsföring. Alla dessa regler finns nedtecknade i Marknadsföringslagen och kan vara ett bra hjälpmedel inför din skyltning. Har du råd kan du också ta hjälp av en butikskommunikatör, men detta kostar en slant och är helt upp till var och en.

Skyltfönstret – det första kunden ser

Det första intrycket säger allt, eller åtminstone en stor del. Skyltfönstret är det som bidrar till trafiken till din butik och fungerar som annonsyta. Visa upp de produkter som har störst potential och följ gärna någon form av tema för att hålla en röd tråd. Och fönstershoppingen är det första steget in till butiken.

Butikens presentation

Vad gäller marknadsföring i butiken, måste du själv avgöra tack vare interiören, ytor och förutsättningar samt behovet av dekorationen i butiken. Tänk på att den ska överensstämma med ditt varumärke och din stil. En överbelamrad butik kan passa en second hand-butik men inte om du säljer elektronik. Fundera också över hur dina produkter visas upp, så att det inte finns saker som upprör eller ser konstiga ut. Tänk smart!

Scroll to top