Lyckades inte med onlinesatsningen

Det blir konkurs för Sveriges jeanskedja JC, det meddelade företagets representanter nyligen i ett pressmeddelande vilket lett till stora utförsäljningar landet runt – men vad var det som hände? Den bistra verkligheten är att de inte lyckats tillräckligt bra med sin onlinesatsning.

Idag sker den främsta shoppingen av mode via nätet och inte i butik. Men trots detta är det flertalet av de stora svenska kedjorna som inte lagt speciell mycket tid eller energi på sina hemsidor för att locka till köp. I stället har det envist kämpat på med klassisk marknadsföring där exponering i butikerna fått den stora kakan av marknadsföringsbudgeten. Något de kanske inte reflekterat över är att omprioritera i takt med utvecklingen, varför göra reklam för sin butik på en plats där kunderna redan är? Ett företag som fått erfara konsekvensen av denna ovilja att utveckla sin marknadsföring genom att kombinera klassisk marknadsföring som innebär gatupratare och displayställ med modern digital marknadsföring – för att täcka alla fronter – det är jeans- och klädeskedjan JC. Nu meddelar företaget att de gått i konkurs och konkursansökan är inskickad till Stockholms tingsrätt. Det berättar bland annat Sveriges television om i en artikel.

Därför gick JC i konkurs

Klädbutiken JC har funnit länge i Sverige och har klätt barn, tonåringar och vuxna i modernt jeansmode under årtionden. Men nu är det slut med detta. Kedjan är i konkurs och flertalet butiker rear man ut sitt klädlager. Men hur kunde detta hända? Den bistra sanningen är, som för så många andra företag också, att man inte hängt med i sin tid. I en värld där internet, appar och digitala plattformar blir allt viktigare är det vitalt att man anpassar sig som företag framförallt i sin marknadsföring. Det bästa sättet att undvika konkurser är därmed att kombinera sin reklaminsats genom att både ha fysiska reklam annonser och annonser online samt vara närvarande i sociala medier för att nå ut till flera olika målgrupper – annars blir konsekvensen att man får slå igen verksamheten till syvende och sist.

Scroll to top