Logistiken som e-handel

Om du har planer på att starta en e-handel finns en del saker att ha koll på för att din e-handel ska gå med vinst och för att du ska få återkommande kunder, men en sak som många glömmer att fokusera på i sin affärsplan är också det viktigaste – nämligen logistiken.

Att driva en e-butik online är det många som drömmer om att göra, men för att få butiken att gå med vinst är det viktigt att tänka på alla detaljer runt omkring och inte bara på produkterna man säljer. Har du till exempel tänkt över det här med logistiken? Något som nöjda e-handelskunder ofta berömmer en e-butik för är leveranserna, och likaså också det som de klagar på alla mest när de inte får hem sina produkter inom utlovad tid. Så hur ska man då lösa detta? Det första man ska se över är huruvida det kan vara värt att skapa sin egen leveransflotta av lastbilar i stället för att anlita en underentreprenörer såsom en budfirma eller rent av vanliga postbilarna. Gör man det kan man få koll på sina bilar på ett enkelt sätt, och det är genom att implementera en Fleet Management lösning, vilket man kan läsa mer om hos https://traxet.se/. Eller så kan man ta det hela ett steg ännu längre och köpa sig en alldeles egen tågterminal, vilket ehandel.se berättar om hur butikskedjan Jula gjort – men det kanske är något för ett senare tillfälle att göra när din e-butik hunnit växa ikapp i storlek.

Så slår du konkurrenterna med hjälp av logistiklösningar

På nätet är det många e-handlare som slåss om kunderna, så hur ska man då göra för att vinna? Ett smart drag är att se efter vad det är kunderna värnar om när de handlar online och sedan anpassa sig därefter. Sedan kan man även göra klokt i att snegla på konkurrenterna hur de gör. Till exempel skriver InternetWorld om hur exempelvis e-handelsjätten Amazon med hjälp av god logistik lyckats ta kunder över hela världen med storm. Beställer man från dem kan man nämligen välja 1-timmes leveranser i många länder, vilket jätten kan erbjuda just tack vare sin storsatsning på logistiken. Så hur ska du som nystartad e-handlare tänka kring detta för att få till distributionen till kunderna? Det är något som Driva Eget tipsar om i en intervju med postens e-handelsexpert, och hela intervjun hittar du genom att klicka här.

Scroll to top