Kassan mellan det digitala och butiken

Du har säkert hört talas om ”butiksdöden”. Det är det fenomen många talar om som kommer som en konsekvens av att vi handlar allt mer på nätet. Vi på Enterinternet har studerat fenomenet närmre, och precis som mycket annat behöver det inte vara svart och vitt. Tänk om den fanns en molnbrygga mellan det digitala och butikerna? Det gör det, och här skriver vi om ett nytt typ av kassasystem som fler borde satsa på.  

POS är ett ”kassasystem” som fungerar som en brygga mellan det kunden har hittat på nätet och sedan gått till en butik för att titta på varan. Det är ett sätt att underlätta för kunden att inte behöva ta komplicerade steg mellan internet och butiken. Rabattkoder och annat som man kan hitta online skulle man då kunna få tillgång till i butiken också.

Betrakta när myten om butiksdöden tar slut.

Fysiska butiker blir digitala

Radera alla köer med digital kassa.

Vi matas idag av medias rapporteringar om butiksdöden. Det låter nästan som en epidemi som sprider sig över landet där butikerna dör okontrollerat. Men riktigt så ligger det inte till idag, och vi vill mena att många butiker kan tänkas lägga ner i onödan. Willys stängde ner eftersom de inte fått någon lösning på sin e-handel som de, liksom många andra, starkare börjar märka av spelar väsentlig roll i ett företags utveckling.

Även möbeljätten IKEA har börjat satsa mycket på e-handeln och stänger ner butiker. Men hur skulle det vara om det enda inte behövde utesluta det andra? Det är inte en helt orimlig tanke. Ett kassasystem som skulle göra den fysiska butiken digital – ja, och vice versa, skulle kunna innebära:

  • Fler jobb skapas
  • Ta bort köer
  • Bättre kundservice
  • Smidigare handel för konsumenter
  • Enklare översikt för butikerna
  • Självutcheckning

Och en massa annat.

Butikspersonalen kan röra sig mobilt genom butiken och blir inte fastlåsta vid kassan. Det skulle med andra ord innebära att personalen enklare skulle kunna hjälpa folk med deras köp, istället för att de skulle vara upptagna med att ta betalt. Många kunder föredrar att titta runt i olika butiker, men ofta går de inte tillbaka till den första butiken efter att de gått till nästa. En digital kassa skulle innebära att du inte riskerade att förlora kunderna i ett senare skede.

Scroll to top