E-handelns trender

Att handla på nätet blir bara mer vanligt för varje dag som går och nu använder de flesta sig av nätet på något sätt vid ett köp. Vi ser i och med detta trender som att vi skickar allt fler presenter online och att vi gör fler köp i våra mobiltelefoner.

968405-shopping-opportunities

Sex av tio kollar på en vara på nätet innan de köper den i butik, visar en undersökning som det skrivs om här. Fyra av tio säger istället att de tittar på varan i butik innan de köper den på nätet. Att förhållandet ser ut på det här sättet är ett tydligt tecken på att webben tar en allt större del i våra shoppingvanor. De som kollar upp varor på nätet för att sedan köpa det i butik är vanligast i åldersgruppen 30-39 år. Av personerna i den åldersgruppen svarar hela 84,5 procent att de gör så. Även när det kommer till att känna på varan i butiken innan man slutför köpet, är det den här åldersgruppen som är mest flitig. Att kolla upp en vara i butik innan man köper den är även vanligare i storstäderna eftersom det finns en större möjlighet att göra så när man har alla butiker i närheten.

Vanligare med presenter på nätet

I och med att näthandeln blivit större har det blivit vanligare med produkter som bara går att köpa via nätet. Detta handlar framförallt om olika presentprodukter som kan skickas till mottagaren från sändaren via nätet utan att sändaren själv måste vara mycket mer inblandad. Ett exempel på en sådan här tjänst är Godisboxen och vill man skicka en present via dem kan man gå in på https://www.godisboxen.se/skicka-present/. Det finns en uppsjö av dessa typer av gåvogram på nätet och företagarna ser att kunderna vill att det ska gå enkelt att skicka en gåva till någon som man tycker om, skriver Dagens Nyheter. Det har även blivit mer accepterat bland mottagarna att få en present som sändaren beställt via nätet. Att få något med posten är i dag minst lika trevligt som att få något levererat personligen av sändaren.

Fler köper i mobilen 561582-online-shopping-with-credit-card

En annan trend som vi ser när nätshoppingen blivit allt mer intensiv är att många väljer att göra sina inköp via mobiltelefonen. Shoppingen via mobilen har de senaste åren verkligen lyft på allvar och den e-handelssajt som inte har en mobilanpassad hemsida lär halka efter. I Svenska Dagbladet kan man läsa att var femte person som e-handlar i dag gör det via mobiltelefonen. De produktkategorier som är allra störst i mobilen är:

  • Böcker.
  • Hemelektronik.
  • Kläder.

Varför shoppingen i mobilen blir allt vanligare är för att mobilen finns nära till hands vilket gör det mycket enklare att handla i mobilen. Däremot är det fortfarande många som tycker att det är svårt att handla i mobilen eftersom man inte får en lika bred överblick över utbudet som man får på en datorskärm. Men i takt med att allt fler blir vana vid att navigera på en liten skärm, blir detta problem mindre.