Butiker som lyckas och de som bommar igen

Butiksdöden är något som skrämmer många, men inte Japans rikaste man som nyligen startat ett stort klädvaruhus mitt i Stockholm. Hur lyckas du behålla dina kunder egentligen?

 

Den som har en affär i dag – en fysisk butik alltså – måste se till att marknadsföra sina varor och göra det på ett snyggt, lockande sätt. Ett sätt kan vara att ha broschyrställ och annan golvreklam där kunderna kommer åt tidningar och annat enkelt när de kliver in i butiken. Vad mer finns det att tänka på för dig som driver en fysisk butik?

Jo, att erbjuda bra produkter som inte går att köpa billigare på nätet, med samma kvalitet som i din affär. Det är även viktigt att ha ett bra sortiment och snygg inredning – så att de som kommer in trivs och vill stanna för att köpa saker.

Samtidigt går det att läsa om hur näthandeln ökar allt mer och att närmare 5 000 butiker har bommat igen de senaste sex åren, det är var tionde svensk specialbutik. Det kallas för det uppiggande namnet ”butiksdöden”. När Amazon kliver in på den svenska marknaden kan det bli ännu värre, spår analytiker. I Expressen går det att läsa om hur konkurrensen är stenhård och hur var sjunde modebutik, var sjätte sporthandelsbutik och var femte elektronikbutik har lagts ned samtidigt som e-handeln har fullständigt exploderat. Men det finns faktiskt de som går tvärtemot och ändå lyckas – trots att det till och med är inom klädbranschen som är så konkurrensutsatt.

 

Trotsar butiksdöden med riktigt bra produkter

 

Någon som kan vara en förebild för de som vill lyckas i till exempel klädbranschen, är ingen annan är ägaren av det japanska klädföretaget Uniqlo. Uniqlo lanserades alldeles nyligen i Sverige, i närheten av Kungsträdgården i centrala Stockholm. Där kan man köpa kläder som kallas för life wear, alltså till skillnad från fast fashion. Det är med andra ord funktionella vardagsplagg av god kvalitet som ska hålla länge och fylla ett syfte. Inte slit och släng alltså. Uniqlo är ett undantag på klädmarknaden idag, där allt går mot internet och allt fler butiker drabbas av den så kallade butiksdöden. Uniqlo har 2 000 butiker på hela 20 marknader och ägaren är numera den rikaste mannen i Japan. Nu satsar man alltså på Sverige och svenskarna, och inte på att starta internetförsäljning, utan en riktig, fysisk butik.

Scroll to top