3 av 4 väljer e-handel

Tre av fyra valde i år att köpa sin semesterresa på på nätet och bara 3,9 procent väljer att besöka en resebyrå för att boka resan.

Denna statistik visar på vilken enorm förändring det blitt av internet och hur e-handeln fortsätter att växa. I undersökningen som presenterar siffrorna kan vi även läsa att många som köper sina semesterresor online även väljer att använda sig av prisjämförelsesidor inför bokningen samt att man till stor del litar på referenser och rekommendationer från vänner och bekanta.

Nätets Ullared inspirerar andra

Liknande beteende ser vi även i övrig e-handel, och det är även därför många vänder sig mot shopping på nätet snarare än i den fysiska butiken. När du väljer onlinehandel får du ofta en bättre överblick och kan lättare jämföra produkterna mot varandra, men du kan även enkelt se vilka som erbjuder bästa pris. Någon som verkligen omfamnat näthandeln är grundaren till Fyndiq, en sajt som erbjuder det mesta till ett bra pris. Det kan jämföras lite med Gekås Ulllared, den stora butiken dit flertalet årligen åker för att shpopa vad de kan tänkas behöva för det kommande året. Men många väljer även att beställa på nätet snarare än att resa till det stora shoppingcentret. Och nu har nog många sett hur onlineshoppar som Fyndiq gör succé, varpå allt fler väljer att även finnas online. Till och med Arlanda väljer nu att starta e-handel, där utrikesresenärer numera kan handla på nätet. Detta kan du som är intresserad läsa mer av här. Ett annat storföretag som vill gå ännu längre i e-handel är också möbelaffären Ikea som nu sägs investera miljarder i sin e-handel. Och de har redan en bra affär på nätet, men de vill bli ännu bättre just för att de inser lönsamheten.